Daňová optimalizace je pro mnohé alchymie a termíny daňového přiznání každoroční strašák. Tuto povinnost si však musí splnit každý z nás a tak se snažíme náklady snížit a optimalizovat co nejvíce!
Ze zákona o daních z příjmů § 25 odst. 1) t) vyplývá, že jako daňové výdaje (náklady) nelze uznat “výdaje na reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary”.
Předpis ale pokračuje větou: “Za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není s výjimkou tichého vína předmětem spotřební daně.”
Z textu zákona tedy vyplývá, že do nákladů může být zařazen dárkový předmět, který:
- je opatřen značkou, názvem firmy, popř. propagovaného zboží nebo služby,
- hodnota předmětu nepřesahuje 500 Kč (u plátců jde o částku bez DPH),
- není předmětem spotřební daně (nejde tedy o alkohol, cigarety nebo kanystr benzínu).
Uznatelnost odpočtu DPH
Zákon o DPH uvádí v § 72 odst. ), že “plátce nemá nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění použitého pro reprezentaci, které nelze … uznat za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů, s výjimkou plnění podle § 13 odst. 8 písm. c).
Výjimka a § 13 odst. 8) c) říká, že za dodání zboží se nepovažuje “poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč, a nebo poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty v rámci ekonomické činnosti”.
Z uvedeného ustanovení zákona tedy vyplývá, že z poskytnutí reklamního nebo dárkového předmětu do 500 Kč
- nemusím odvádět DPH,
- můžu uplatnit plný odpočet DPH.
Po splnění všech výše uvedených podmínek mohou být tyto reklamní předměty považovány za daňově uznatelné náklady. V případě pochybností ze strany správce daně je poplatník povinen prokázat, že se skutečně jednalo o reklamní předměty, které splňovaly náležitosti pro daňovou uznatelnost (například prostřednictvím dokladů o nákupu, faktur či fotografií). Okruh potenciálních příjemců těchto dárků není žádným legislativním předpisem omezen.